Səhnədən qəlblərə...
Qəlblərə,
könüllərə və... əbədiyyətə
köçmüş Hökumə xanım Qurbanova
Hamı bilir ki, dünən iyunun
11-i idi və mən bu sətirləri həmin gün
yazıram.
Amma bunu bilməyənlər də var ki, iyunun 11-i Hökumə xanımın ad günüdür. Hansı ki, 50-60 il əvvəllər bunu da hamı bilirdi. Bunu indilər də bilənlər dünən axşam bir yerə toplaşdılar. Onlar orada nə dedilər, onun xatirəsini necə andılar, necə qutladılar - bu barədə növbəti (14 iyun) sayımızda. Öz sözümüz, qutlamamızla bağlı isə bu yazımızda...
Hər kəsin ad gününün baş arzu-diləyi: “Səni görüm yüz yaşayasan!” Hökumə xanıma da çox deyilib bu sözlər. “Çox” deyəndə ki, ad günləri hesabıyla - yetmiş beş kərə. 1913-dən 1988-ə qədər. Özü də, təbii, axşamlar deyilib - məclislərin, tədbirlərin keçirildiyi məqamlarda.
2013-cü ilin 11 iyunu isə onunla bağlı tədbirlərin ən möhtəşəmidir. Onun bütün yaradıcı ömrünün keçdiyi bir ünvanda - Akademik Milli Dram Teatrında. Əlbəttə, sevgilər, öygülər, riqqət-məhəbbətlər ötüb-keçən illərdəkinin oxşarı olasıdır. Həmin o “baş arzu-diləyin” hesabı isə dəyişilməlidir. Yəni -
Min yaşa!
Sözsüz, o, min də yaşayacaq. Bəs görəsən, 3013-cü ildə nə qədər ömür arzulayacaqlar bu əbədiyaşar sənətkara (bunu indi də, o vaxtlar da bu xanımdan yaşlı Hermiona, Oliviya və başqaları “bilər”)?..
“O vaxtlar”dan qayıdaq bu vaxtlara və
deyək:
Səs-səda
imperatorluğu...
Bu səs-sədanın
əsiri olmamaq olmurdu. Bunu dilimizi bilməyən
yadellilər də etiraf edirdi. “Onun səsi
pyeslərin mətn-mənalarını ikinci plana keçirir”
kimi fikirlər səslənirdi o vaxtlar. Hökumə
Qurbanova səhnəmizə təkrarsız Səs kimi gəldi,
bənzərsiz Səda kimi getdi, - deyirdilər.
Səhnəmizdə
ayrıca bir “Səs” obrazı, “Səda” surəti də
yaratdı bu sənətkar. Onun “Uzaq sahillərdə”
filmindəki səsini səsləndirin xəyalınızda.
Rosselininin “Sətəlcəm?..” sualına
Anjelikanın “Qara ciyəri...” cavabını xatırlayın.
Hə, bu sözlərin lad-tonalında,
vokal-sentimentallığında Hökumə xanımın
köksündəki ağciyərinin yamyaşıl meşə
fonunda rəsm edilmiş portreti də görünmürmü?
O vaxtlar bu qızıl cingiltilər
xəzinəsi “xəzinədar”ının nəinki sənəti,
gör-görkəm zinəti, hətta adı da səhnəyə,
teatra ekvivalent kimi səslənirdi. Ümumxalq
teatr zövqünə, səhnə-sənət müzakirələrinə
hakim kəsilib, öz zahiri və batini estetikası ilə,
proletarlaşdırılmaqda olan Azərbaycan sovet kütləsini
kübarlaşmağa, elitarlaşmağa hökm edirdi
Hökumə xanım.
O vaxtların “ədəbi ictimaiyyət”i,
teatr-sənət adamları bir yana, deyirlər, hətta fəal
tamaşaçılıq doğanağından keçməyənlər
də Hökumə xanımla küçədə,
dükan-bazarda rastlaşarkən bir bəhanəylə onu
söhbətə tutmağa cəhd edər, səs-sədasından,
durğu-vurğularından, vizual (üz-üzə,
göz-gözə) orfoepiyasından, “leksikon simfoniyası”ndan
doymaq bilməzmişlər. Hətta bir gün “Kommunist” (indiki
“İstiqlaliyyət”) küçəsində onunla
rastlaşan bir qatı millətçi qoca onun ifa etdiyi
monoloqlardan fraqmentlər söyləyəndən sonra,
gözü küçənin adına sataşır və
son söz olaraq bunu söyləyir: “Hökumə xanım,
vallah əgər Siz səhnədə “Kommunist” qəzetinin bir
həftəlik nömrələrini də qiraət etsəniz,
nəfəs dərmədən dinlərəm!..”
Çoxları bu qənaətdədir
ki, onun ən kamil, ən gözəl surətdə
yaratdığı obrazlardan biri elə öz obrazı olub.
Tanrı tərəfindən yazılmış,
özü tərəfindən oynanılmış bir obraz.
Hamı kimi o da bilirmiş
ki, ömür müvəqqətidir. Amma o
bunu da bilirmiş ki, sənəd ömründən çox
uzun bir ömür də var; sənət ömrü. Buna nail olmaqçünsə gərək
Tanrı tərəfindən yaradılmış obrazı -
öz surətini də aqil yaşayıb, kamil ifa edəsən.
Hökumə
xanımın fiziki surəti - sifəti də kamil, “təcəllayi-mükəmməl”
üzlərdən idi. Dodaqları canlı
bir susmazlıq, dirilik-dinamika abidəsinə bənzəyirdi və
sanki onun bütün varlığını bu qoşa əzalar
idarə edirdi. Onlar tərpəndikcə,
salona ballı təbəssümlər, bibərli rişxəndlər,
ilahi eyhamlar saçılırdı. Hələ
baxışları! Onun “ala və bəla
gözləri” çoxlarının ilk baxışda görmədiklərini
bəlləyib göstərir, “qələm qaşlar”ı
müəlliflərin cansız vərəqlərə əmanət
etdiklərini dipdiri heyrəti-işarətlərlə
canlı tamaşaçıların şüurlarına həkk
edirdi.
Dediklərimin
çoxusu “deyirlər” təhkiyəli, “eşitdiyimə
görə” hekayətlidir. Birini isə
şəriksiz deyirəm. Deyirəm,
yaradıcılığının ən bişmiş,
ad-sanının ən yetkin çağlarında
gördüyüm Hökumə Qurbanova fenomeni olmasaydı, Azərbaycan
teatrını Rusiya və bir sıra Avropa teatrlarına
yenilmiş zənn edər, “sovetlər ailəsi”
dövründə bir çox sahələrdə
adımıza yamanan “ucqar”, “periferiya” kimi daha bir
atmaca-aşağılanmaya da məruz qalmış olardıq.
Beləliklə, Hökumə Qurbanova təkcə Azərbaycan
milli dram teatrımızın divarları arasında yox, sərhədcə
çox nəhəng, dini məzhəb, milli mentalca çox
illüstrativ SSRİ-nin tikan-məftil divarları arasında
da sənət-ovqat “brend”imiz idi...
Unikal
universiada
Teatr-tamaşa
vurğunlarının fikirlərinə, “ədəbi-tənqid”i,
publisistik qənaətlərə görə, Hökumə
Qurbanova əsasən minor təbli sənətkar olub. Hətta
onun haqqında “milli səhnəmizin misilsiz faciə
aktrisası” kimi “bədbin” deyimlər də az
işlədilməyib. Lakin onun teatroqrafiyasında
“çağlar temperament”, “coşğun emosiya”, “musiqili ritm-tonallıq”,
“hayqırtılı ehtiras”, “romantik, lirik-dramatik səs” kimi
epitetlər daha çox işlədilib. “Tənqid”i
yazılarda bu da vurğulanır ki, Hökumə Qurbanova
bütün sənət ömründə dramaturji material
düzənindən, rejissura yozum-mizanından kənara
çıxıb və yaxud buna cəhd edib. Məsələn, o, “Qış
nağılı”ndakı Hermionanı Şekspirinkindən daha
çox öz Hermionası kimi təqdim edib. Onun bu
obrazı ilə ilgili belə bir obrazlı cümlə də
işlənib: “...o, səhnədə dəqiqələrlə
mərmər abidə kimi donub qalırdı”. Başqa
qeydlərdə verilən “...bu tamaşa illər uzunu
anşlaqla keçib” kimi fikirlər isə sübut edir ki,
Hökumə xanımın əsər və tamaşa müəlliflərinin
“işləri”nə müdaxiləsi əbəs deyilmiş.
Heç yuxarıda “qeyri-realistik”liyə dair
söylədiyim epitetlər də Hökumə xanımın
realizmdən uzaqlığına dəlalət etmir. Yəni həmin keyfiyyət elementləri tamamilə
realist üslubdan qaynaqlanır və nəhayət etibarilə,
“sənətin əbədi dənizinə qovuşur” kimi qənaətləri
daha da vurğulandırır.
Öz ömür-sənət
dövrünün ictimai diqqət, məhəbbət, bəzən
də qeybət predmetlərindən olmuş bu möhtəşəm
və möhtərəm sənətkarın
yaradıcılıq universiadasına dərindən diqqət
yetirdikcə, o təkcə öz dövrünün yox,
bütövlükdə Azərbaycan teatrının mükəmməl
hadisəsi kimi görk və dərk olunur. Sənət hadisələrinin ənənəvi
başvermə və sonuclanma texnologiyalarına rəğmən,
H.Qurbanova bir neçə elementi ilə daha özünəməxsusluq,
daha cəlbedicilik, polifoniklik keyfiyyətləri
daşıyır. Elə böyük sənətkarlar
var ki, onların bəziləri ya ancaq sənət adamları,
elita və öz məmurlarına istinadən dövlət tərəfindən
yüksək qiymətləndirilir, ya da yalnız xalq kütlələri
tərəfindən. Bunun birtərəflilik
minusu daşımasından danışmağa isə, təbii,
ehtiyac yoxdur.
Hökumə Qurbanova, yuxarıda
vurğuladığım kimi, həm öz qəlbində daim
kiminsə sayəsində zirvəyə yetişmək arzusu ilə
yaşayan zəhmətkeş xalqın, həm də həmin
zəhmətkeş kütlənin mənəvi-sosial güzəranına
cavabdeh və dünya mədəniyyəti yarışında
öncüllüyə maraqlı olan (xüsusən o dövrdə!)
dövlətin sevimlisi idi. O, dövrün sifarişli ədəbiyyat,
təbliğat-təşviqat, dramatik-teatral siyasət
fısqırıqlarından bıqmış xalq
üçün həlim, yumşaq bir sənət
sığalı, dincəliş ünvanı idi. Hökumət
üçünsə (üzdə gizlədilsə də)
öz Kreml ürəyinin dərinliklərində çox
yaxşı bildiyi quru və zəhmli iclasların,
yığıncaqların, “37”-dən sonrakı teoloji-psixoloji
repressiyaların hovunu alan sənət
ocaqlarının ən hərarətli közlərindən
biri idi. Elə buna görə də həmin hökumət
daha çox xalqın sevgisinə görə sevməli
olduğu bu sənətkarı 30 yaşında ikən Əməkdar
artist, 47 yaşında Xalq artisti, 52 yaşında SSRİ Xalq
artisti fəxri adlarına, Dövlət mükafatına layiq
gördü...
Bir az da onun -
Sənət
sarayı ornamentlərindən...
Yaddaşlarda bir sənət
bütövü kimi qalmış Hökumə Qurbanovanın
istedadı, qabiliyyət və qalibiyyət imkanları onun
yaradıcılığını bölgülərə
ayırmağı mütləq edir. Əslində,
teatr-aktyor stilləri içrə (mən gördüklərim
içərisində) ona bab olmayanı
görünmür. Romantik faciə, realist faciə,
romantik-dramatik, realist-dramatik, psixoloji-dramatik - bunların
hamısı Hökumə Qurbanova tamının rəngarəng
“ədva”larıdır. Maraqlıdır,
onun ilk yaradıcılıq işi kino ilə
bağlıdır. Bakı Pedaqoji
Texnikumunu bitirib Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına
daxil olan 20 yaşlı bu qız elə təhsil illərindəykən
“Almaz” filmində (Yaxşı rolunda) çəkilir. Əvvəllər ara-sıra çıxış
etdiyi “Azdrama”da isə 1938-ci ildən (ömrünün sonunadək)
çalışmağa başlayır. Fəaliyyəti
boyu haqqında çox deyilir, çox yazılır. O
deyim və yazılardan biri isə, məncə, hələ
heç kəs haqda deyilməyib: “Teatr tariximizdə Hökumə
Qurbanova kimi gözəl və məlahətli səs
variasiyaları ilə oynaya bilən ikinci qadın sənətkar
olmayıb”.
Onun
oynadığı yüzlərlə obraz haqda,
özünün sənətkarlıq məziyyətləri
barədə minlərlə rəy, məqalə, monoqrafik
materiallar yazılıb, fikirlər söylənib, halal təriflər,
sürəkli alqışlar yağdırılıb. Mənim qocaman dostlarımdan biri isə deyirdi ki,
Cakondanın səhnə obrazı yaradılsaydı, rejissor
traktovkasına ehtiyac qalmazdı - Hökumə xanım onun təbəssümünü
orijinaldakından da təravətlə ifadə edə bilərdi.
Hökumə xanım bir
mövsümdə neçə ölkə, neçə millət
xanımına çevrilərdi: Kleopatra, Janna d`Ark, Hermiona,
Valentina, Oliviya, Nataşa, Yeva Qrant, Vasantasena, Amanda, Valya, Zina,
Janina... Öz əsərlərimizdəki
rolları isə bütöv bir statistikadır. Burada
yalnız onun çəkildiyi kinofilmlərin adlarına yer
qalıb: “Almaz”, “Onu bağışlamaq olarmı?”, “İnsan
məskən salır” və s.
Bu xoş faktların
sırasına iki naxoş tarixçəni
əlavə etməmək olmur. Biri onun qızı -
istedadlı aktrisa Vəfa Fətullayevanın 42 yaşında
dünyasını dəyişməsi, o biri isə
özünün - səhnəmizin təkrarsız səs-sədasının
75 yaşında sənət dünyamızı cismən tərk
etməsi...
Mən onun yaratdığı “səs
portret”lərini yazıda yarada bilməsəm də, bu
yazını sizin “görücü”lüyünüz
ehtimalı ilə nöqtələyirəm, - hörmətli
tamaşaçı-dinləyici oxucularım!..
Növbəti sayımızda -
yubiley tədbiri yazısı ilə görüşənədək...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2013.- 12 iyun.- S. 13.